torstai 6. heinäkuuta 2017

5.7. Simrishamn - Kåseberg

Aamulla jatkettiin matkaa Hällevikistä kohti Simrishamnia, josta meille tulee kyytiin Kapun sisko perheineen. Ajokeli oli aivan mahtava! Melkein tyyntä. 



 Pestiin veneenkantta ja ikkunoita sekä tehtiin muita järjestelytehtäviä. Iltapäivällä päästiin perille Simrishamniin, josta kyytiläiset tuli kyytiin. 




Tuloaukko Simrishamn vierasvenesatamaan. Kun saaristo loppuu ja avomeri alkaa on satamat aina rakennettuja. Tulo on aallonmurtajan aukosta sisälle. Hyvin ovat merkattuja ja jotkut jopa valaistuja. Kovassa kelissä sisäänajo vaati tarkkuutta, tällä kertaa tulo meni leppoisessa kelissä.




Nuoriso ajeli kumiveneellä

 


Simrishamnista jatkettiin matkaa kohti Trelleborgia, mutta päätettiin mennä kelin muuttumisen takia jo aikaisemmin satamaan Kåsebergaan. 

Keli koveni heti lähdössä hyvin tuuliseksi nopeasti. Etelästä puhalsi 11m/s ja Saksasta asti, oli meno aika kuoppaista. 

15 merimailia (nm) kun oli ajettu sammui styyrpuurin puoleinen moottori. Kierrokset vain laski alas ilman mitään hälytyksiä. Uudelleen startatessa kyllä käynnistyi mutta kierrokset laski ja kone sammui. Haiskahtaa polttoainesyöttö ongelmalta. Ajettiin toisella koneella satamaan. 

Kaksimoottorisessa veneessä jossa molemmat koneet ovat täysin omina järjestelminään polttoainetankkeja ja suodattimia myöden on turvallisuus vilatilanteessa paras mahdollinen. Vaikka vikoja ei toivo tuli yksi isoimmista kriteereistä nyt hyödyksi kun kaksimoottoriseen Storebro veneseen päädyttiin. 

Meidän venevieraatkin saivat mitä tehokkaimman ensikosketuksen huviveneilyyn. Kokemusta rikkaampana!

Satamassa polttoaineen karkea suodatin irti ja sehän oli tukkoisen näköinen. Dieselin joukossa myös pieniä mustia partikkeleita lillui. Ensi diagnoosi on sitten että dieselbakteeri oli iskenyt. Suodatin vaihdettiin ja partikkelit pois dieselistä. Sen lisäksi dieselbakteerin tuhoamisainetta tankkiin annostusmäärällä "shokkihoito". Erityisesti harmittaa kun olemme alusta lähtien käyttänyt StarBriten Star Tron diesel entzyme ainetta ennaltaehkäisyyn ja siitä huolimatta näin pääsi käymään. Merkki meni nyt vaihtoon kun mokoma ei teekään mitä väittää tekevänsä. Polttoainejärjestelmä on Jasmiinassa viime talvena putsattu. Tämä kertoo siitä kuinka nopeasti dieselbakteeri voikaan kasvaa ongelmaksi saakka.


Maisemat oli aivan mahtavat. Osa porukasta käveli mäen päälle, josta löytyi kivimuodostelmia. Rannassa oli ravintoloita ja parkkipaikka täynnä autoja. Taitaa olla suosittu turistinähtävyys ja hyvä ravintola. Satama-altaassa haisi voimakkaasti kalan ja mudan sekoitus. Sellaista hajua ei olla ennen havaittu veneillessä. Meri tuo hiekkarannalle mutaa laajalti, haisee voimakkaasti.

Kapu käveli Taran kanssa myös mäen päälle ja siellä oli runsaasti lampaita vapaana. Ne ei juurikaan välittänyt Tarasta (joskin pitivät selvästi koiraa silmällä) ja Tarakin vaan haisteli maata niiden lähellä. 









Illalla alkoi petien teko. Vaatii aikapaljon erityisjärjestelyjä, että saadaan oman perheen(5 henk.) lisäksi toiselle perheelle (5  henk. myös) petipaikat. Mutta kaikki mahtui nukkumaan! 

1 kommentti: